ОСВІТНЯ БЕЗБАР’ЄРНІСЬ.

Чимало років безбар’єрність асоціювалася у багатьох людей лише з подоланням фізичних перешкод – облаштуванням пандусів і підіймачів. Насправді ж це поняття ширше і стосується, без перебільшення, кожного.
Сьогодні ж, прийняття Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні об’єднало представників органів влади, експертного середовища та громадянського суспільства. Цей стратегічний документ визначив нові стандарти доступності та інклюзії, імплементуючи їх у державну політику.
Одним із стратегічних блоків вищезазначеного документу є освітня безбар’єрність – створення рівних можливостей та вільного доступу до освіти, зокрема освіти протягом життя, а також перенавчання та опанування додаткових компетентностей. Зазначений напрям не можливий без забезпечення особливих потреб освітнього процесу та створення якісного інклюзивного середовища.
Очікуваними результатами Національної стратегії за напрямом «Освітня безбар’єрність є:
- збільшення частки дитячих садочків в громадах, що задовольнили особливі потреби і забезпечили привітне та доступне середовище освітнього процесу і приймають дітей з інвалідністю і особливими освітніми потребами;
- всі інклюзивно-ресурсні центри в громадах відповідають нормативним вимогам;
- інклюзивно-ресурсні центри мають достатньо фахівців для надання освітніх послуг;
- надавачі освітніх послуг (вчителі, викладачі, тренери, вихователі, асистенти вчителів, майстри виробничого навчання) володіють навичками і спроможні надавати послуги відповідно до потреб здобувачів.
Важливим кроком на шляху до створення освітньої безбар’єрності стало створення широкої сучасної мережі інклюзивно-ресурсних центрів. Для забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у ЗП(ПТ)О та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу .
Перспективи подальшого розвитку освітньої безбар’єрності полягають у модернізації та розвитку інклюзивного простору в закладах освіти області, оптимізації інклюзивно-ресурсних центрів області шляхом створення філій, продовженні роботи щодо забезпечення фізичної доступності осіб з особливими потребами до закладів освіти а також створенні фізичної доступності та інклюзивного простору в укриттях закладів освіти області.




